Hallo Halo

Voorafgaand aan de Grand Prix van Hongarije was de Halo het gesprek van de dag. Hoewel bijna iedereen tegenstemde zegt de FIA toch dat het ding er gaat komen. Dat klinkt op zich een beetje vreemd maar ergens kan ik het wel begrijpen. Je wilt er alles aan doen om de veiligheid te verbeteren en het hoofd van de coureur lijkt de zwakste plek te zijn. Door de jaren heen is er al veel verbeterd maar als je een wiel weg kopt of als een laag overvliegende collega net iets te laag vliegt loop je risico’s. Dan heb ik het nog niet als je onder een bandenstapel schuift of erger. En dat gezegd hebbende. Jules Bianchi was zo onfortuinlijk in Japan. Hij schoof met hoge snelheid onder een bergingsvoertuig en overleefde die klap uiteindelijk niet. Tot op de dag van vandaag probeert men een schuldige aan te wijzen. En er zijn mensen die het liefst de FIA of Charlie Whiting de schuld in de schoenen willen schuiven. En dus is het logisch dat je als FIA in de toekomst wilt voorkomen dat er nog dergelijke ongevallen komen of in ieder geval er alles aan gedaan hebben letsel te voorkomen. De FIA is eigenlijk een beetje de politieman die het beste met je voor heeft. Hij houdt je aan en wijst je op je rijgedrag. Je reed te hard, haalde in waar het niet mocht, met die tegenligger ging het net goed en die vrachtwagen had je ook even verkeerd ingeschat. De bestuurder bagatelliseert e.e.a. en vindt dat het allemaal wel meevalt. Het ging toch goed? Kan heus wel rijden… Heb die auto echt wel onder controle…

Die politieman is echter ook de man die aan mag gaan aanbellen bij de ouders van die bestuurder als het fout is gegaan en hij het niet na heeft kunnen vertellen en ik weet zeker dat hij het fijn vindt als hij dat nooit hoeft te doen want dat zijn niet de fijnste opdrachten die je uit moet voeren als agent. De FIA wil ook voorkomen waar het kan.

Daar heb ik ook mee te maken. Mijn werk is echt niet meer zo leuk. Omdat men de veiligheid in de pitlane wil verbeteren mag je als fotograaf nog maar één sessie per weekend in de pitlane. Onzin natuurlijk, maar het is natuurlijk een feit dat als er maar 15 fotografen rondlopen er een kleiner risico is dat er iets gebeurd dan wanneer er 60 rondhuppelen. Langs de baan ook. Overal staan hekken. Sterker, afhankelijk van de snelheid worden de hekken hoger. Soms zit daarin een gat vaak helemaal niet. Is dat fijn? Nee. Maakt het het werk leuker? Nee. Is het veiliger? Dat kan niemand ontkennen.

Natuurlijk is zo’n Halo een vreselijk lelijk ding en vanuit het oogpunt van de fotograaf wordt het werk nog uitdagender. Een foto van een Formule 1 auto waar de helm niet zichtbaar is verdwijnt vaak direct in de prullenbak. Maar je wordt al beperkt in de positie langs de baan en dan wordt het moment waarop je de opname kunt maken ook nog eens beperkt want je wilt wel die fractie van een seconde hebben waar de helm zichtbaar is. Ik denk dat er weinig mensen zijn die de Halo kunnen waarderen maar zodra we een beeld zien waarbij diezelfde Halo letsel voorkomt zal men inzien dat het toch niet zo verkeerd was. Er is op dit moment geen ontkomen aan en dus kunnen we alleen maar hopen dat het snel went.

3 comments to “Hallo Halo”

You can leave a reply or Trackback this post.
  1. Edwin - 29/07/2017

    Plexi glas, het woord dek niet helemaal de lading maar er een circuit mee overdekken kost de helft van een hele buis ?
    Enge vogels en slangen doe je ook in een kooi, waarom fotografen, baco’s enz het leven zuur maken met regels en beperkingen als ht gevaar in te kapselen is ? Joran vrij en wij nr siberië ??

  2. Willem - 29/07/2017

    Welcome back in weblogwereld.

  3. Arjen - 04/08/2017

    Geweldig terug van weggeweest!

Geef een reactie