Young Drivers

Volgende week vindt hier op het circuit in Abu Dhabi de Young Driver Test plaats. In Nederland zijn een aantal autosportliefhebbers al een beetje opgewonden. Terecht! Het zou geweldig zijn als de heren Frijns en Van der Garde door kunnen dringen tot de Formule 1. Dat maakt het aanschouwen van de races een stuk interessanter en kan een impuls zijn voor de autosport in Nederland.

Het is echter niet zo simpel als sommige denken. De beste coureur die Nederland ooit gehad heeft is Jos Verstappen. Zelden zo’n getalenteerde coureur gezien. Hij was al een hype aan het begin van zijn carrière. Hij won of werd derde met slechts twee achterwielen in de Formule Opel. Hij reed in de Formule 3 iedereen het snot voor de ogen. Let wel. Toen was F3 een serieuze klasse. Nu zie je door de bomen het bos niet meer met FR, GP3, F3 in al zijn vormen, F2, AutoGP etc.. Jos reed zich duidelijk in de kijker bij de F1 teams en kreeg een kans gebasseerd op talent.

In zijn eerste optreden in Estoril de dagen na de Grand Prix aldaar verpletterde Jos de reguliere rijders. Hij was sneller dan de tijd die die heren in de kwalificatie een paar dagen eerder hadden gereden en dat maakt indruk en dus kon hij kiezen uit McLaren of Benetton. Fijn! Maar toen was een F1 auto nog wel gewoon zo’n apparaat met een stuur zonder al die knopjes. De overgang van F3 naar F1 was groot maar met dat talent te overzien.

Neem nu Robin Frijns. Hij heeft indrukwekkende jaren achter de rug. Drie kampioenschappen op rij is goed. Heel goed! Maar nu. Hij mag dinsdag in een auto stappen die welleswaar lijkt op die waar hij afgelopen jaar mee reed maar wat betreft bediening een compleet andere auto is. En dan heb ik het nog niet eens over de banden. Wat dat betreft is het jammer dat hij slechts één dag heeft om zich te bewijzen. Twee halve dagen had ik al een betere optie gevonden. Even wennen, nachtje slapen en met meer bagage de tweede dag aanvangen.

Kortom, Robin heeft een kans maar laten we eerlijk zijn. De naam van Da Costa gonst op dit moment harder door de paddock. Won geen titel maar wat als hij het hele jaar gereden had in de FR 3.5?

Laten we dus hopen dat Robin een contract krijgt als derde rijder bij een team en dat dat team het budget voor GP2 betaald. Dan kan hij rijden en bijvoorbeeld wennen aan de banden. Dat zal moeilijk genoeg zijn want hij moet in de GP2 genoegen nemen met een half uurtje training en dan vooral weinig rondjes in de kwalificatie.

Giedo van der Garde lijkt een stuk dichter bij een F1 stoel. Heeft zich al bewezen en heeft inmiddels meer dan genoeg ervaring. Politiek en sponsoring zullen doorslaggevend zijn. Als hij de komende weken alle puzzelstukjes op de juiste plek kan leggen, waarbij een groot deel niet door hem worden geplaatst, dan zie ik hem wel racen in 2013.

Nog verder kijkend. We kunnen lyrisch zijn over aanstormende karttalenten maar daar moeten we ook realistisch zijn. De eerder genoemde Robin Frijns maakte op mij nooit echt indruk met een kart. Maar zijn talent om met Formule-auto’s overweg te kunnen is er zeker. Hard gaan op een kart is dus geen garantie voor een succesvolle toekomst met auto’s.

Hoe we het ook bekijken, het wordt een mooie week in Abu Dhabi. Een week waarin we hopen dat dromen uitkomen. Het mooie is dan dat ik denk dat we in dit geval allen dezelfde dromen hebben.

Geef een reactie