Rommelig
Door Frits van Eldik
Het WTCC is grappig, het is in mijn ogen een Mickey Mouse klasse. Dat wil zeggen entertainment, spanning, te kort maar wel van een hoog niveau. Het lastige voor mij is dat de trainingssessies en races erg kort zijn. Tijdens de trainingen zijn auto’s 10 minuten op de baan, staan 10 minuten in de pits en zijn tien minuten op de baan. Mijn taak is om zoveel mogelijk verschillende foto’s te maken en dat is dus best een lastig geval. Mijn klant in dit geval is Tom Coronel en die reed gisterochtend maar een halve sessie ivm opdrogende baan en een halve kwalificatie ivm met te langzame rondjes. Dan blijft er weinig tijd over…
Verder hebben Nederlanders de eigenschap door te dringen op plaatsen waar ze niet mogen komen. Op zich is dat leuk maar het maakt werken in de pits niet echt aantrekkelijk. Er staan altijd wel een paar mensen in de achtergrond met hun handen in de zak of nog erger in een oranje uitdossing. Als je gewend bent om alleen maar mensen in teamkleding of fotografen en cameramannen in beeld te hebben is dat dus storend. Het lijkt wel of je bij de zomeravondcompetitie bent. Zie het als Europacup voetbal waar de Hollanders ineens allen langs de lijn staan. Dat maakt e.e.a. rommelig en in dit geval erg gedateerd. Al die oranje uitingen zorgen er voor dat we dat zaterdag beeld uit Zolder toch niet meer kunnen gebruiken verderop in het seizoen…
Het is geen klaagzang want ik gun al die mensen hun bezoek aan de pits, maar als ik morgen hun kantoor binnenstap en er voor ga zorgen dat op de momenten die er voor hen toe doen ineens alles gaat zoals ik dat leuk vind begrijpen ze me wel.
Wat dat betreft kwamen er gisteren ook wat Belgische collega’s naar me toe. Zij hebben ook last van zolderkamerartiesten. Die willen graag een perskaart en vinden het leuk als hun foto ergens gepubliceerd wordt en dus geven ze de foto’s weg. Leuk voor hen maar wij moeten leven van foto’s. Stel dat ik bij deze amateurfotograaf morgen op zijn werk binnenstap en zorg dat hij aan het einde van de maand ineens inkomen mist dan begrijpen ook deze mannen waar het probleem van de professionals zit. Nogmaals ook ik gun iedereen hun hobby, maar wil wel zorgen dat de professionals ook blijven bestaan in de autosport. Vervolgens gaan we eens een keer praten met de media om hen het verschil te laten zien tussen een kiekje en een foto.
Zo zijn er ook HT-fotografen. Hersenloze Types. Mannen die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn en gevaren niet begrijpen. Die gaan staan waar ze willen. Doe je dat op de manier zoals op de foto en dat recht tegenover de perskamer bij een FIA evenement dan is het logisch dat je je in de toekomst niet meer hoeft te accrediteren bij welke FIA race dan ook. Zwarte lijst heet zo iets. Op elk ander punt langs het circuit noem ik dom, maar op deze plek in het zich van de mannen die de passen uitdelen is het stom.
1 Trackbacks/Pingbacks
- Pingback: Schoorl Fotografie » HT (Hersenloze Types) on 27/06/2010
35 Comments
Leave a comment










corne reageert op 20/06/2010
De meneer staat niet achter de vangrail bedoel je?
Stomme vraag, maar waarom klaag je nou zoveel over hoe mensen je werk zo moeilijk maken zo nu en dan?
Je maakt hoe dan ook geweldige foto’s en je bent op de mooiste plekken ter wereld aan het werk.
Ja je zult hard moeten werken, maar ik volg je weblog nu al een tijdje en moet bekennen dat het er niet naar uit ziet, dat je het erg slecht hebt.
Volgens mij is autosport en sport in het bijzonder eerst voor de supporters. Zij betalen mega bedragen om er bij te mogen zijn. En daarna nog eens mega bedragen om eens in de 2 maanden een RTLgp magazine te mogen ontvangen.
Ook ik heb ooit 1x in de pit mogen staan. (“15 minuten” gewonnen door een loterij in de bus van de fanclub van JV op weg naar de Gp van Engeland in 96′) En weet je???
Ik werd MEGA gestoord door fotografen die een unieke foto van JV wilde maken in de Steward.!!!!!!
15 minuten had ik de mogelijkheid om te mogen genieten 5 minuten door de pit wandelen… 5 minuten terug wandelen
en jawel 5 minuten in de pitbox NIKS KUNNEN ZIEN!!!!!!! omdat er mensen aan het werk waren die probeerden geld te verdienen!!!!
Dussssss………….. Ik hoop dat je nog veel geld zult verdienen aan die mooie foto’s die je maakt. Maar hoop ook dat je de zolderkamer artiesten en de FANS!!!! een gewoon lekker met rust laat en ze laat genieten van hun moment!
Sorry!
Stefan reageert op 20/06/2010
Ook ik heb genoeg huilie huilie gehoord over zolderkamerartiesten. Begrijp je niet hoe bevoorrecht je eigenlijk bent? Je klinkt soms als een BP manager. Ga weer lekker mooie foto’s maken op plekken waar gewone stervelingen (zoals ik) niet komen. Daar genieten we van.
Dirk Buwalda reageert op 20/06/2010
Wat willen jullie liever lezen: Racewagen doodt fotograaf of Racewagen doodt zolderkamerartiest.
Mark reageert op 20/06/2010
Geen van beide!
Peter H reageert op 20/06/2010
Het voorbeeld met het langskomen in het kantoor gaat ook mooi op voor de ZKA. Stel je eens voor dat iemand bij de opdrachtgever van een ZKA het kantoor binnenloopt en zegt dat hetzelfde werk helemaal gratis wordt gedaan, dan zal de ZKA daar niet blij mee zijn. Omdat ik op mijn werk ook geconfronteerd wordt met goedkopere of gratis oplossing voor het werk dat ik doe, weet ik hier alles van. Men komt er na verloop van tijd altijd achter dat er een prijskaartje aan kwaliteit hangt.
corne reageert op 20/06/2010
Zo hangt er ook een prijskaartje aan de toegangskaartje van een race…. Staan of tribune zit heel groot verschil in…. Laten we het dan nog niet hebben over een F1 paddock kaart toch?
Ries reageert op 20/06/2010
ff mieren neuken:
Quote Corne:
“Ook ik heb ooit 1x in de pit mogen staan. (“15 minuten” gewonnen door een loterij in de bus van de fanclub van JV op weg naar de Gp van Engeland in 96′) En weet je???
Ik werd MEGA gestoord door fotografen die een unieke foto van JV wilde maken in de Steward.!!!!!!”
Jos in een Stewart in ’96? Jij had al vast een preview?
Johan reageert op 20/06/2010
Als dit in de uitloopronde gebeurde kan ik er nog een heel klein beetje begrip voor opbrengen, maar dan nog was het slimmer geweest om achter die vangrail te blijven staan en er overheen te hangen, dan lijkt het tenminste nog een beetje alsof je snapt hoe gevaarlijk het is.
Stefanc reageert op 20/06/2010
Er is natuurlijk ook wel wat te zeggen over de professionaliteit van de marshals die er bij staan en er niks aan doen.
David reageert op 20/06/2010
Aaaahhhh…de eeuwige klaagzang over de amateurs. je bent een professional (zoals je het zelf zegt) of niet. een amateurfotograaf moet daar geen invloed op hebben, toch?
corne reageert op 20/06/2010
Ries je hebt gelijk :)
Het was 96 dat jos in de Tyrell reed… Het was idd wel op silverstone maar in de Tyrell… Gelukkig wel een tof weekend gehad met ook nog eens een bezoek aan de Tyrell fabriek daar overigens niet gestoord door fotografen :)
Ben overigens gelukkig niet de enige die er dus zo over denkt.
Neemt niet weg dat ik met alle plezier van de wereld hier elke dag even heen surf en de mooie foto’s en verhalen bekijk!!!!
corne reageert op 20/06/2010
Oeps en weer ging ik de fout in :) nog even en niemand geloofd mij meer…………. Het was dus niet 96 maar 97… pfffff Schaam schaam schaam… En ik was daar dus echt bij!! :)
StevenQ reageert op 20/06/2010
Inderdaad: 96 was Arrows,97 Tyrrell en 98 Stewart.
Terlaemen reageert op 20/06/2010
Het was een gezellige dag, maar het niveau van de races was niet om over naar huis te schrijven. Er klonk nog wel een keer het Wilhelmus voor een Coronel, maar dat was het ook wel. WTCC en F2 waren treintje rijden, eigenlijk was alleen de Maserati Trofeo een aangename verrassing.
WTCC en Zolder, dat leek vooraf een logische combinatie, het viel niet mee.
corn reageert op 20/06/2010
Klopt idd… 97 Silverstone geweest en 98 op de A1 wezen kijken. 99 en 2000 in spa en in 2005 Hockenheim.
En toen toen kregen we een kleine :) een zoontje nu bijna 5 dus en nu al elke F1 race bij mij op de bank.. Niet omdat ik het wil, maar omdat hij samen met mij de familie 1 :) wil kijken en mij dan het hemd van mijn lijf vraagt over hoe en wat :)
Ja en inderdaad over een paar jaar gaan we hopelijk samen.
Ben maar alvast begonnen met sparen
rein reageert op 20/06/2010
Beste Corne,
Je hebt natuurlijk gelijk. Frits is een zeurpiet en hij moet eens ophouden met dat eeuwige gejammer over zolderkamerartiesten. Het is niet leuk als je elke keer weer wordt aangevallen door iemand die het beter weet. Ookal heeft de persoon in kwestie gelijk. Het is helemaal vervelend als degene die jouw favoriete blog schrijft steeds weer op je tenen gaat staan. Tot overmaat van ramp maakt hij ook nog eens aardige fotootjes en hij kan het wel van achter een hek of (nog erger) ze knippen een gat op de plek waar hij het hebben wil. Zo’n man gaat op je zenuwen werken.
Ik kan deze weblog ook niet meer luchten, maar op de een of andere manier kan ik ook niet zonder. Daar zou U2 eens een muziekstuk over moeten maken! Maar dat terzijde.
Ook ik haat het dat Frits steeds weer die vriendelijke jongens zit af te zeiken die met een dagpas in de weg lopen. De mensen die deze blog wel lezen, maar niet om er iets van te leren. Altijd weer nieuwe voorbeelden en duidelijke bewijzen. Altijd weer gelijk hebben… het gaat irriteren.
Je schrijft dat je 15 minuten in de pits mocht lopen en last had van al die fotografen. Kan je nagaan hoe vervelend het is voor mensen die er wekelijks komen! En dan te bedenken dat jij een prijs gewonnen had; het je niks heeft gekost. Stel je toch eens voor dat je er geld mee zou moeten verdienen. Van moet leven. Je zou toch fietsenmaker worden!
Ik vind het een beetje flauw om te klagen over mensen die dure tribunekaartjes hebben gekocht en die in hun zicht gehinderd worden door potige fotografen. Ik kan me niet voorstellen dat je vanaf welke tribune meer kan zien van autosport als die fotografen en cameramensen (die werk doen waarvan jij thuis in je luie stoel geniet) er niet staan. En ik weet zeker dat jij Jos indertijd wel degelijk in die auto hebt gezien. Daar hebben niet alleen maar fotografen voor gestaan in die vijf minuutjes. Echt niet.
Bovendien is Frits ook voorstander van minder accreditaties voor fotografen!
Kortom: Ik begrijp je ergernis totaal niet. Dit is de weblog van Frits en hij mag hier schrijven wat hij wil. Het voorbeeld dat hij laat zien is heel erg duidelijk. Ik denk dat de fotograaf in kwestie zich ook een hoedje zal schrikken als hij het plaatje hierboven ziet. In zijn enthousiasme is het veel te ver gegaan en een gevaar voor zichzelf en voor de rijders. Dat getuigd niet van professionaliteit.
Wie het wil kan zijn voordeel doen met de verhalen van Frits. En wie het net zo goed kan of nog beter weet mag het zelf voor een appel en een ei gaan doen.
Als je het niet leuk vindt om dit soort inside verhalen te lezen, dan hoeft het niet…
Dussss…. kom je aan Frits, dan kom je aan mij.
Frits van Eldik reageert op 20/06/2010
@StefanC
Inderdaad. Je rijdt op een slingerweg met 120km/u tegen een boom. Belachelijk dat daar geen agent stond om je te vertellen dat het stom is om daar hard te gaan rijden!
Zodra mensen niet meer zelf in staat zijn de gevaren in te schatten horen ze gewoon thuis op hun zolder. Waarom ik me daar druk om maak. Als er iets gebeurd heeft de sport het gedaan. En door dit soort situaties ontstaan red zones. Het is namelijk makkelijker voor een organisatie te zeggen dat er niemand mag komen dan om politieagentjes neer te zetten om randdebielen als deze op hun vingers te tikken.
Als je dit in de F1 doet ben je minimaal 3 races je pas kwijt. Dus ook 3 weekenden geen inkomen (daar zijn geen hobbyisten). Dus doet niemand het. Maar als het slechts je hobby is krijg je blijkbaar een plaat voor je kop en aan het einde van de maand krijg je toch wel je zakgeld…
Op het moment dat de FIA mij komt roepen in de perskamer om bewijs te leveren in de vorm van foto’s gaat er iemand te ver. Blijven nadenken is toch wel handig hoewel hersencapaciteit voor fotografen geen vereiste is.
Als je niet zelfstandig kunt werken en situaties in kunt schatten dan zou ik geen fotograaf of cameraman worden.
Andere Peter reageert op 20/06/2010
@Rein: Fietsenmaker is hij al geweest ;-)
En voor diegene die niet helemaal snappen wat Frits bedoelt, bij de Masters of F3 van 2008 was dit precies het punt waar “who the f#ck is” Renger van der Zande zijn auto in de vangrail parkeerde. Daar wil je echt niets staan hoor…
stefanc reageert op 20/06/2010
@Frits
Dat de fotograaf fout is staat buiten kijf maar ze staan op nog geen meter van een paar marshals.. Tuurlijk had de fotograaf moeten inschatten dat hij op een plek stond waar hij niet mocht staan maar de marshals hadden echt wel even kunnen aangeven dat de fotograaf in kwestie gevaarlijk bezig was.
Frits van Eldik reageert op 21/06/2010
@StefanC
Wie denk je dat hem weggehaald hebben? Het gaat er om dat als je dit zelf niet in kunt schatten je sowieso niets langs een circuit te zoeken hebt. Als jij bij het insturen van de eerste bocht dit bedenkt spoor je niet. Als hij niet was weggehaald had hij er nu nog gestaan…
Gert reageert op 21/06/2010
@Stefan
Je komt op mij net zo over als die fotograaf. Zelfstandig nadenken mag. Waarom pleegde u de inbraak? Omdat er niemand bij stond die zei dat het niet mocht. Ik zag wel een politeiagent maar die deed niets dus vond ik dat ik wel een ruitje in mocht tikken.
Dus u reed te hard? Ja ik dacht dat 80 wel kon? Maar u ziet nu in dat 30km de maximale snelheid was? Ja maar die agent zei niet dat ik maar 30 mocht. Ze staan er bij en doen niets. Dus ging ik 80. Ik wil nu die agent aanklagen.
Jij komt dom over.
Gert van Dongen
corne reageert op 21/06/2010
Rein,
Ik kom zeer zeker niet aan Frits!
Ik kom hier niet voor niks dagelijks om zijn verhalen te lezen. Ergens anders op internet kom je dit namelijk niet tegen.
Zijn mening is niet altijd de mijne, maar soms vormen zijn verhalen en uitlatingen ook mijn meningen.
Misschien ben ik te ver gegaan in mijn stukje hier boven. Maar ik verneem gewoon een hoop geklaag over mensen die zijn werk onmogelijk maken…..
Zijn werk neemt een hoop mooie dingen met zich mee… Ik denk dat menig persoon met he,m zou willen ruilen. Hoewel ik me ook wel besef dat als je dit jaar in jaar uit doet je het ook steeds meer en meer als Werk gaat zien. Het is immers normaal dat je overal mag komen en over mee kunt en mag praten als je het al jaren doet.
Misschien is het wel een beetje jaloezie van mijn kant… Ja ben zeker niet te beroerd om dat toe te geven.
Maar feit blijft dat ik autosport met name een sport voor de Fans vindt. Je hebt fans die betalen heel veel om het te mogen aanschouwen op het circuit en je hebt een aantal fans die zich een tijdschrift hebben aangemeten die ook niet echt goed koop zijn.
Veel mensen lopen te klagen dat de F1 te commercieel en te duur is geworden.. uitgaven in de F1 worden drastisch terug gebracht….. Zijn de entree kaartjes goedkoper geworden? F1 moet volgens de kenners toegankelijker worden voor de Fans….. Is er nu de mogelijkheid om dichterbij de coureurs te komen?……..
het wordt een beetje een rommelig verhaal sorry daar voor maar de MENING die ik vorm en gelukkig mag ik die (hoop) ik geven anders was er ook geen mogelijkheid tot comments.
Is dat er rondom het circuit tijdens een race mensen zijn die we kunnen indelen in catagorieen.
1. De Fan’s (doet alles om een glimp van zijn helden te kunnen zien en gaat daarbij door het vuur)
2. De BOBO’s (zitten vaak bij de Fan in de buurt maar zijn niet echt uitgedost in F1 tenue vlaggen enz en kunne soms in de pit kpmen zonder dat ze er echt zin in hebben)
3. De BEGINNENDE pers / camera ploegen enz (zijn onervaren en moeten worden begeleid in hun werk in de hoop dat ze het overleven… Dus niet afzeiken maar begeleiden. Misschien zorgen deze personen er misschien ooit voor dat de prijs van een tijdschrift naar beneden kan.
4 De ervaren pers fotograven enz… Geven af aan de beginnende collega’s plegen broodroof enz.
Moet zeggen ook hier zal wel weer het een en ander over gevonden worden, maar het belangrijkste blijft dat het een mooie sport is waar we met z’n allen van moeten kunnen genieten. NET ZOALS VAN DEZE SITE!
Marc reageert op 21/06/2010
Het belangrijkste van dit stukje is om iedereen (niet alleen de ZKA) te waarschuwen voor de gevaren op en langs de baan. Kijk maar eens wat er ook kan gebeuren met een ervaren cameraman tijdens de afgelopen 24-uur van Le Mans.
http://www.youtube.com/watch?v=1OzgoWfwJZU
Mark reageert op 21/06/2010
@Corne
Bij de Formule 1 is het Paddock verhaal natuurlijk al heel lang niet anders. Nu is het al moeilijk om je werk daar te doen, zonder overhoop gelopen of gereden te worden, laat staan dat je de fans er bij krijgt….. Bovendien is het daar echt de business area van die sport.
Zolang wij Herman Tilke circuits laten ontwerpen, zal de fan en de professional het bokje zijn. De fans kunnen inmiddels een verrekijker meenemen naar bijvoorbeeld Abu Dhabi (dit is slechts één voorbeeld) en de professional een 600mm lens waardoor je zeker weet dat je of een prachtige bolide fotografeert met een waardeloze achtergrond of een waardeloos shot van een auto met een betere achtergrond. De fan ziet wat mieren rijden en mag daarvan genieten voor leuk wat geld. Wees dan blij dat Frits die toeter goed weet te benutten waardoor jij er thuis achter kan komen waar je eigenlijk geweest bent en wat je, al dan niet noodgedwongen, hebt moeten missen.
Het bovenstaande wel even met in gedachten dat het al wat langer mode is om met tien man hetzelfde plaatsje te schieten. Dat is lekker te verkopen! Er zijn altijd mensen die jou op de voet proberen te volgen, maar leer daar dan wat van en ga niet hetzelfde plaatje proberen te maken en geeft dat dan vervolgens niet weg waardoor je leermeester in het armenhuis beland. Respect is ook iets.
Dat beginnende mensen soms een foutje maken en wat begeleiding nodig hebben kan ik begrijpen, maar voordat je aan dit VAK begint zou ik eerst eens een kleine studie doen over de wereld waarin jij je zou willen begeven. Wat zijn de voorwaarden, gevaren, do’s and dont’s, waar moet ik aan voldoen en nu komt het allerbelangrijkste, wat wil mijn klant eigenlijk of in veel gevallen, wat zouden mijn toekomstige klanten eigenlijk willen zien op dat plaatje…..? Dit is kort door de bocht want de studie kan nog wel wat uitgebreider, maar anders wordt dit epistel zo lang.
Gevaren zijn er op een circuit overal. Je kan struikelen en te pols breken of het camera statief in de maagstreek aantreffen, je snijden aan een scherp stuk uitstekend ijzer waar JIJ achter moet blijven en ga zo maar verder. De pitstraat is een heel ander verhaal. Dat is de ultieme warzone. Verslapt je aandacht een microseconde, dan zou dat al genoeg kunnen zijn om die coureur, dat team, die marshall, de sport, de organisatie, de marketing en vergeet niet jezelf, stevig te benadelen.
Frits heeft gelijk al hij zegt dat mensen die niet nadenken en onverantwoorde risico’s nemen de sport benadelen. Zo wordt het in de echte wereld afgerekend en dit betekend, als het echt fout gaat, dat ook de professional het beleg van zijn boterham ziet verdwijnen, omdat bedrijven dan ineens niet meer gekoppeld willen worden aan een sport waar dit soort zaken gebeuren, is slecht voor het commerciële imago, en je dus ook minder opdrachten en vragen krijgt.
Niemand zit op een ongeval te wachten. De beginneling niet, de professional niet, de organisatie niet, niemand.
Broodroof? Ik denk dat als je op een bepaald marketinggebied je werk zou willen gaan doen, je vooraf bedacht moet hebben hoe die wereld werkt, wie er actief zijn en ga zo maar door. Kom je daar dan mensen tegen die al jaren in de wereld werken, hun geld verdienen en de opdrachtgevers hebben en kennen, dan zal jij je eigen plan moeten maken, net zoals je zou moeten bedenken wat jouw opdrachtgever op die foto zou willen zien. Kom je er achter dat dit niet zinvol is, moet je wat anders gaan doen en niet gaan klagen dat de gevestigde orde jou geen ruimte geeft. Als je bijvoorbeeld foto’s weg gaat geven om jouw standpunt duidelijk te maken, snijdt jij jezelf voor de toekomst in de vingers.
Al het bovenstaande uiteraard met in gedachte de uitzondering die de regel bevestigd.
Flipje reageert op 21/06/2010
@Frits
Ik sta dan misschien als hobbyfotograaf ook weleens aan de vangrail.
Ik ben van mening dat het inderdaad aan de fotograaf is om te beoordelen of iets wel/niet veilig is. Als je dat niet kunt inschatten dan hoor je niet langs de vangrail thuis. Marshals zouden jou dat niet moeten te hoeven vertellen. Over het algemeen wordt altijd duidelijk aangegeven door de organisatoren wat wel/niet mag. Daar heb je je aan te houden… Anders accreditatie innemen en schorsen!
Wat mij betreft mag je deze gasten inderdaad de hesjes ontnemen en voorlopig geen accreditatie meer verlenen. Niet alleen de professioneels, maar ook wij amateurfotografen zijn de dupe van dit soort ‘maloten’.
Toch ben ik van mening dat op het circuit wel aan een betere selectie van fotografen gedaan moet worden. De ACO zegt heel strikt te zijn voor de 24 uur van Le Mans. Zij nodigen alleen professionals uit.
Als ik dan zie dat er zogenaamde professionals langs de baan staan met een “autofocus cameraatje” en blind fotootjes lopen te schieten. Daar gaat het in de selectie al fout!
corne reageert op 21/06/2010
Mark,
Na jouw stukje te hebben gelezen moet ik bekennen er toch een beetje te veel van uit mijn eigen perspectief naar te hebben gekeken.
Ik heb hier wel eens gelezen dat Frits ook onder aan de ladder op Zandvoort is begonnen. Ik vraag me dan wel af, of hij niet eens op een foutje is betrapt door een collega.
Zo ja vraag ik me ook weer af hoe die collega Frits dat dan heeft duidelijk gemaakt. Internet was er vast nog niet en hij zal dus niet als zolderkamerartiest in de krant te zien zijn geweest?
Geef die mensen de begeleiding wat ze nodig hebben… Gaan ze echt te ver en brengen ze zich zelf, anderen en de sport in gevaar dan misschien toch andere maatregelen nemen.
Ja ik ben er dus een beetje op terug gekomen en snap (nu) dat heel veel met elkaar verbonden is en van elkaar af hangt……..
Ik hoop wel dat we op deze weblog weer kunnen gaan genieten van de autosport. Met name de voorspellende gave van Frits de mooie anekdotes en natuurlijk de Foto’s moeten zeker blijven, maar met een beetje respect voor de autosport liefhebbers aub.
Rob Blank reageert op 21/06/2010
@Frits, grappig dat je aangaf dat dergelijke fotografen op zolder moeten blijven. Was deze fotograaf eens op Zolder is het weer niet goed ;)
Terlaemen reageert op 21/06/2010
Zo te zien is dit uitkomen van de Bianchi bocht, aan de andere kant van het asfalt staan er marshalls die ook aardig levensmoe zijn volgens mij. Ze staan elke race daar ook maar half achter de vangrail.
stefanc reageert op 21/06/2010
Terlaemen,
Volgens mij is het uitkomen eerste linkse… Overigens rouleren de marshals in Zolder volgens mij ieder evenement. Staan ze de ene week in Bianchi dan staan ze een evenement verder tussen Biachi en de eerste chicane.
Frits van Eldik reageert op 21/06/2010
Bij deze reactie nummer 30!!!
Het is bij het insturen van de eerste bocht….
Terlaemen reageert op 21/06/2010
Nog steeds een roekeloze actie van deze ZKA, maar goed in deze bocht zitten de bolides wel aan de andere kant van het asfalt. Ik dacht dat deze foto was genomen na de Bianchi en dus richting de 1e chicane.
Het is een leuk circuit Zolder, maar het komt er allemaal niet zo heel nauw.
Frits van Eldik reageert op 21/06/2010
@Terlaemen
Met deze opmerking laat jij zien dat ook jij gevaar niet weet in te schatten. Het is een punt waar je kunt inhalen… Als twee F2 auto’s elkaar raken slaat er één links of rechts af… Ik zou kiezen voor een plaatje van achter de achter de vangrail…
MvB reageert op 22/06/2010
En zelfs al sta je achter de vangrail dan moet je je nog steeds afvragen of je daar wel zo lekker staat met een uit elkaar klappende benzinetank of iets dergelijks.
Flipje reageert op 22/06/2010
@MvB
Wat dacht je van de crash in de GT3 op Paul Ricard afgelopen oktober ([url]http://www.planetlemans.com/2009/10/03/fia-gt3-race-paul-ricard-suspended-after-heavy-crash/[/url]).
Als je hem nog niet kent, zoek dan even op you tube. De auto’s gingen daar dwars door de vangrail.
Terlaemen reageert op 22/06/2010
@ Frits: Ik pretendeer ook niet de gevaren precies te kennen. Je zult mij ook niet snel langs de vangrail zien staan, laat staan ervoor.
In dat kader heb ik mijn ogen uitgekeken tijdens de ELE waar nog veel meer kan dan op een circuit. Niettemin, van een fotograaf (of iemand met een fototoestel in zijn hand een een oranje vestje aan) zou je meer verstand mogen verwachten.